mariornas

Alla inlägg under juni 2014

Av Maria Maria - 5 juni 2014 02:40


Som de flesta kanske vet, hände det en olycka när vi var på snowboardsemester i fonna.. ( mer om själva olyckan senare, längre ner, långt ner)


Vi åkte hem tidigare än planerat pga mitt skadade knä:( jag befann mig på akuten Hudiksvall kl 05:00 söndags morgon, kom in på röntgen vid 14


Träffade en eller flera läkare under tiden på akuten..
Dom hade svårt att se om något var fel på röntgenbilderna, pga för mycket blod i knä.. Så dem började tömma mitt knä på blod, å jävlar vad gött de kändes redan då:)
Ca 1 1/2 dl fick dom ut.. Ah mitt knä var stort som en handboll..
Dom började klämma & känna, rycka & slita efter tömningen.. ( mindre skönt)

Det läkaren sa. Förmodligen har ditt knä hoppa ut led, å tillbaka igen men inte på densamma plats, men det kommer gå tillbaka av sig själv, sedan Maria eftersom du har svårt att böja benet som jag vill, vill jag titta på det närmare, vilket innebär magnetröntgen.
Det första jag tänkte, även när olyckan hände var: helvete om jag blir sjukskriven, jag fixar inte det igen!!
Helt ärligt grät jag på vägen hem från akuten!!!

Ni må tycka jag är knäpp, men det är mitt liv som rasar typ...
Men jag är verkligen inte skapad för att vara ngn slags hemmafru, ta hand om 3 ungar, och en man!!!
Om man vänder på det, tänk er att inte få göra/vara med det ni tycker om, blir sjukskriven från detta!
Iof sig blir jag det oxå så som wakeboard, snowboard, downhill men även mina jobb.
Dom står faktiskt väldigt högt upp på
Listan:)
Jag tänker att folk kanske inte tänker så..

Ah mina tankar har gått att jag är arbetsnarkoman.
Men hallå visst, jag kan vara ifrån jobbet, göra massa wroliga saker,
Så som resa, ja det har jag gjort väldigt mycket, jag åker snowboard (när jag är hel) jag cyklar downhill, jag åker wakeboard!

som de flesta kanske vet har jag 2 jobb..

Och här vill jag förklara mig lite..
Ica javisst, jag gillar att jobba på Ica, göra ett bra jobb, gillar mina kollegor som oxå gör ett bra jobb, gillar mina chefer..

Jag har nått att göra om dagarna, å jag känner att jag gör ngt bra:)
JAG STORMTRIVS!

Trivs man inte på jobbet, gör man inte bra i från sig heller. Trivs man inte, mår man inte bra inom sig, mycket möjligt att det påverkar familj, fritid, you name it..
Trivs man inte på ett jobb ska man helt enkelt inte vara kvar, tragiskt men sant!


Då har vi mitt andra work:)
Olearys
BAREN:)

Även där trivs jag som fisken i vattnet:) har väl inte vart där så länge, men tillräckligt längre att se/känna att här är det grymt:)
Och här vill jag vara noga med
Att poängtera att jag gör INTE detta för "å jag måste ha pengar"
Visst pengar är gött, det nekar jag inte till:)
Men eftersom jag nästan jobbar mer
Än 100% på Ica så?

Jag har en sak jag bara måste göra i mitt liv innan jag tackar för mig, eller det kanske låter bättre om jag säger: innan jag sätter ner foten;)

Ska man inte leva upp till sina drömmar???
Att jobba på Olles ger mig en liten hjälp på vägen till min dröm:)

Sjukt men min dröm handlar om ett jobb:))
(Drömmjobbet)

Wisst har det vart en del jobbiga helger så som 8-18 på Ica 19-03 på Olles samma kväll, å dagen efter 8-17 på Ica, 18- 03 på Olles
#SovaHelaSöndag:)
Men jag är lycklig för de, steget närmare min dröm..
<3


Några frågor om detta?
Jag svarar gärna!!!

För en månad sedan fick jag ta bort mitt gips som jag hade pga bruten handled..
( alltså jag har bara jobbat en månad efter första sjukskrivningen)

Första perioden med bruten arm befann jag mig i Vemdalen.
Jag frågade Docktorn om det fanns nån möjlighet att jobba? Hon sa " kassaarbete ca 25% " men detta var innan dom upptäckt att en benbit satt löst..
( jävlar vad det lossnar benbitar från mig)

Jag vart iaf heltids sjukskriven en månad.. Den värsta månaden i mitt liv:(
Eftersom jag hade min lilla stuga kvar där uppe i Vemdalen, kunna lika gärna JAG vara kvar där å löka lite:):)

Jag började fördriva tiden med alkohol, jag drack som om det inte fanns någon morgondag, men problemet var bara att det inte fanns någon gårdag:/

Kl 7 på en tisdagsmorgon, med vinglaset i högsta hugg, bestämde jag mig för att flytta hem, hem
Till flickrummet:)

Så dåligt som jag mådde då, önskar jag ingen!!! Låter löjligt, men alla är olika. Punkt!
Jag grät flera gånger, hade panikkänsla i magen!
Bröt ihop inför mamma.
Detta är ngt jag verkligen inte gör:/
#hårdtjej!




Här kommer vi oxå till en viktig punkt, hur jag tänker!!!

Iaf efter jag hade vart på akuten med mitt knä, så kändes det liksom bättre, det vart bättre efter dom tömt det blod:)
Jag hade fortfarande kryckorna, men kunna ta mig fram utan dem och med tempo:)
Min första tanke var fan vad fint, här läker man fort jävlar i mej whoop whöööp:)

Kryckorna fick ligga i bilen å jag fick halta runt, lycklig att det inte var så farligt längre:)

Så på måndag gick jag på Ica, pratade med min chef. Jag hade ju även ringt henne på söndagen och berätta om olyckan. Men ville berätta nu att det kändes bättre, å bättre för varje timme:) jag kan jobba:) jag kommer på onsdag kl 8, jag är redo:)

Jag hade självklart frågat läkaren om det var ok att jobba, han sa, känner du att du fixar det, får du självklart jobba, men så fort du känner av ngt, kliv av, du har rätt till heltids sjukskrivning!

Ja men bra jag kör:)

Och här har vi problemet då..
En annan person som inte var jag, skulle nog aldrig gå & jobba med detta knä, skulle upp till förmodan sjukskriva sig.. Men som sagt tidigare
Jag bryter ihop om jag blir hemma igen.

Här kanske det är väldigt lätt för en chef att tänka: ja men Maria fixade detta varför gör inte du det?

Så när jag pratade med mina chefer, var jag väldigt noga med att säga hur jag tänker, och att alla INTE är som jag. Alla är olika! :)

Förstående underbara chefer är vad jag har..

Det var alltså Ica jobbet:)

Jag har som sagt ett till som jag ska reda ut:)

Det måndag, jag hade fått tid på
Magnetröntgen kl 14:30.
eftersom jag gick så
Bra, så var ju självklart min tanke att här kan inget vara fel, förutom att knäskålen bara ska lägga sig rätt & är på god väg just nu)

Jag hade ringt och pratat med min chef på olearys, berättat hela historien, hey how.
Mitt pass på Olles skulle vara tisdag 16:00-00:00

Hon frågade om jag var helt säker på om jag kunna jobba.
Ja för fan, fit for fight))

Hon bad mig komma in efter magnetröntgen på ett slags personalmötet ..

Efter mötet frågade hon än en gång, Maria du helt säker att du fixar att jobba, jag är osäker på det!!!

Jag kanske var lite hetsig, å tänkte bara det bästa, jag är redo, inget kan stoppa mig:)

Tisdag & domedagen :(

Dom ringde från magnetröntgen, å helt jävla ärligt missade jag nog mer än hälften av vad han sa, chocken, hålla emot tårarna som var nära att komma...
Det här är var jag kommer i håg av samtalet

-Ditt krossand ser bra ut,
Men jag vill att du kommer in på akuten i eftermiddag för röntgen, du ska bli inlagd senare på kvällen, för sedan en akutoperation i morgonbitte

WhAaaat?

Jag ringde åter igen mina chefer å berättade hur det låg till som.

Min älskade, kära syster skjutsade in mig på akuten. Där fick jag vänta x-antal timmar innan jag fick röntgas igen!

Sedan inlagd på avdelning 6
En dusch före sägen å sjukhus kläder på..
Jag må ju skratta lite åt dessa brutalt fula kläder:)
Våga vägra sjukhus trosor!!!
Jag tog mina, mina victoras secrets;)

Blodtryck, puls & hej å hå skulle tas, fasta skulle jag göra ( a men som jag inte gjort de då?? Men tanke på väntetiden på akuten!!

Onsdag

Meddelar att jag inte har sovit så mycket denna natt, dels pga situationen och kärringen bredvid som
Snarkar, låter som hon skrattar (häxskratt) i sömnen, personalen får skrika till henne för hon är typ döv, å dom skriker om nån jävla blöja. Hon vägrade gå på toaletten å kissa, kissar häller i blöjan!!
Ni förstår:)

Tur jag var lite förberedd, då jag tagit med mig dator & lurar:)

( flickor filmen om fonna 2014 är snart klar;p )

Jag hade fått tid kl 8 på morgonen för operation.
En dusch till, i med dropp, träffade läkaren, sjukgymnasten & sjuksyster innan det var dags för operation





Fick även ett x av röntgen bilden:)
Den lilla flisan ni ser där mitt i är en bit från mitt lårben eller va fan det heter;p
Och de övre benet liknar en kuk.

Denna operation skulle ta ca 2 timmar, dom skulle in med titthål, kika lite på korsbandet, & stifta tillbaka den lilla benbiten..

Grejen är den att jag vaknade kl 17??
Å fick höra av en elak syster att operationen inte gick som dom hade tänkt:/
Okej jag är groggy, trött & fattar noll!!

Den lilla ben biten fick dom operera ut. Så mycket vet jag nu..

Och att mitt ben ser ut så här!!!

Jag är ganska förbannad, varför egentligen vet jag inte..
Ciggen kanske?

Iaf kommer en syster in med mat.
Jag frågar henne vad som hänt, vad har dom gjort, kan ni ta bort droppen, den är obehaglig, ta bort stödskenan, den är ful!! jag vill inte ha mat nu, vattnet smakar sjukhus.. Äckligt ge mig nå annat!

Jag ber lite om ursäkt för mitt otrevliga beteende...

Jag tog mina kryckor å rymde från rummet för en tjuvrök...

Ringde Annalena min älskade ängel & kollega, för att berätta situationen.

Hon kom förbi med choklad &
Saft som jag bett henne att köpa, medan jag satt där ute på rymningstjuvciggaretterna:)

10000 stjänstopp hur tacksam jag :)



Och här kommer historien om vad som hände...

Yber taggad Maria ska åka snowboard, som jag längtat, missade liksom typ en månad av vintersäsongen pga bruten arm..

Vi åker nästan 80 mil, men totally Worth it:)


Åker inkörnings åket, liksom känna på hur backen är. För att sedan kunna mata på:)

Jag är väl ganska hetsig men njuter ändå, det är för fan fonna jag är på
#sommaråkning

2:ra åket kommer halvvägs, ser en liten, vad ska man kalla det, snöhög?
Ett litet gupp som brukar vara wroliga att hoppa över:)

Så jag gjorde helt enkelt det, men när jag är i luften känner jag smärtan i knä, och min landning failade.. När jag sitter där i mitten av backen, får massa flachbacks från när jag ramlade och bröt armen. Jag kan inte röra mig!!!

Min första tanke var liksom, att jag slagit kameran på knä, för den hade jag i handen, när jag var i luften
Men även konstigt att det gjorde så ont..

( okej helt sjukt, nu när jag skriver det. är det ju för fan kameran dom har slagit bort den lilla benbiten)

Jag satt där, hämtade andan & krafter att ta mig mer..
Frida & Mary var på väg för att rädda mig<3 men man är väl ingen vekling!!

Jag ställde mig upp på brädan, å gled sakta ner.. Vi satte oss och la en jävla massa snö på knät:)

Det såg inte så farligt ut då, men jag åkte såklart inget mer den dagen, jag tänkte att det blir bättre till dagen efter.
Jo tjena, på eftermiddagen svullnade knä upp som en gris, på kvällen kunde jag inte gå!



Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Soligt välkommen till vår blögg....
Här kan ni följa Maria 1 & 2 på semester i Asien

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Do you guys like or blögg??
 Yeah Awesome
 little
 nope
 hell NO

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014
>>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Maria & Maria

Translate if you want

Ulla Snygg

Ulla snygg.

Hon kom till oss, ensam & rädd.

Vi bestämde oss för att ta hand om henne, låta henne komma in i våra liv, vår resa..... 

Och nu är hon vår bästa resvän, följer med vart vi än ska:) 

  

 

Maria nr 2

 

 

Maria Nr 1

Maria persson, jag, jag som älskar snö, vinter, snowboard....

Men älskar så klart, sol, bad, schteek, löka på beachen & wakeboard;)

Indien 12/1-31/1-2013

Indien vår första destination 

New Delhi, Bombay (mumbay), Goa :)

            

Thailand 31/1-21/2-2013

Malaysia 21/2-26/2-2013

Malaysia, kuala lumpur, twin tower, a lot of shopping, aqua-land, H&M, Victoria's secrets, lyx & mera lyx:)

         

 

Thailand 26/2-26/3-2013

Malaysia 26/3-27/3-2013

Visa run trip to KL

   

Thailand 27/3-???? 2013

 vart bär det av sedan?? Vart ska vi??   

 

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards