mariornas

Alla inlägg den 17 september 2013

Av Maria Maria - 17 september 2013 20:10


Dags för storm, jag kallar det storm. andra kallar det blåsväder....

Förbannade jävla vind....

Vinden gör att det blir vågor på sjön, ( havet ) å då snackar vi inte några dellenvågor, utan VÅÅGOR!!

Vågor gör att fiskebåtarna inte har möjlighet att åka ut & fiska krabba.

Kan dom inte fiska krabba, blir det alltså dåligt med jobb för en annan...


Okej jag ska väl inte klaga ännu, då passet i dag var 7:00-17:30


Vart ska jag börja, vart slutade jag sist??

mkt har hänt, men även lite...

Mkt på jobbet & lite på fritiden


Så frågan är vill ni verkligen läsa om mitt jobb?? Då kan ni forstätta läsa...;)


Jag börja med att berätta att förra veckan var ju liksom en 7 days a week


Var ju liksom inte meningen att jag skulle jobba i söndags, men "good workers get the overtime"

Nä inte riktigt så då... Men som sagt ska/kommer jag bli flyttad, från klor team till mitt egna team:)


Så söndag & jag ska lära mig "mina" maskiner, en special packmaskin & en special kokmaskin....

Kan/får nog inte säga så mkt mer just nu om mitt jobb/blivande jobb...

Jag är ny lärd & allt sitter som en smäck typ...

ska väl göra en provdag till nått tag...


Jag är alltså kvar på klorteam, men inte så länge till...


I dag tisdag 04:15 ringer väckarklocka... iof började jag inte förns 7 men som jag berättat innan kliver jag mer än gärna upp i tid för att åka bil till jobbet isf att gå, iaf när det är storm...


Maria började kl 06:00.. & för att inte vara sämst, så åker vi ganska tidigt till jobbet, dels för att hinna med en kaffe & en cigg före Maria börjar....


Men denna morgon, en väldigt speciell morgon....

I natt vaknade jag, vid ett tiden & kunnde inte andas, så jag tog mej upp från sägen, ut till vår balkong, för att hämta lite frisk luft...

har jag inte sagt det förr, ska jag berätta nu... vi bor i ett hus som ligger i knarrlagsund det är liksom ett litet samhälle vid en fjord ( kanal ) för att komma till knarrlagsund måste du passera en bro, bron över kanalen, finns bara en!!!

Så mitt i natten när jag sitter där, på vår balkong, ser jag att det är vägarbete på gång, på denna bro..

jaha vad bra att dom fixar de på natten tänkte jag:) dock var det en lastbil som stod och väntade på att få passera...  tänkte inte så mkt mer på det... Jag gick liksom och la mej igen...

Då åter kommer vi till morgonen, & självklart det första jag gör på morgonen är ju att ta morgonciggen med min bff..

Jag ser att dem fortfarande håller på med vägarbetet, & att dem bara har kommit några meter med denna maskin som fixar/trixar med bron... hmm  jag ser även att samma lastbil som jag såg på natten står kvar... 

ou shit, born är alltså stängt, man får alltså inte passera med ett fordon??


Vår första tanke var liksom att ta vår väns cyklel som han glömt hos oss till jobbet... 

Va fan gör vi, vi måste ju ta oss till jobbet...

Okej vi löser detta på bästa sätt, vi säötter oss i bilen, kör mot bron & träffar en väldigt trevligt norsk gutt som jobbar med detta...

vi säger hallå vi måste över bron??

då han svarar, vi öppnar bron igen kl 06:00

man hallå vi måste ju liksom till jobbet???

han ser fundersam ut och tittar på oss.. flört flört säger vi...

kan ni vänta 5 min?

Och vi väntade 5 min & fick passera bron:)

vi tackade självklart så hjärtligt:)

känndes liksom lite fult, eller hur ska man säga?

där står liksom en lastbil som har stått och väntat, hela natten på att få passera, och inte nog med det, när vi kommer till andra sidan bron står en lång kö med bilar som väntar på att få passera...

hehe tänkte vi:)

Eller som min vän sa , fy fan vad gött de är att sitta på en snipa;P


jo så till jobbet kom vi, & min vän kom i tid:)

Många förvånade frågor hur vi hade tagit oss förbi??

då många kom lite sent till jobbet....


Sånt är live;P


Vem kan säga nej till 2 svenskor???


---------------------------------------------------------------------------------


Nu måste jag bara få ur mej lite, lite av mina funderingar


Vi jobbar med polcker, litauer, några norrmän, och 3 svenskor....

Detta är liksom en fabrik som har över 100 anställda.

Så majoriteten av folk som jobbar här är polacker & litauer...

Engelska är alltså ett väldigt bra språk att kunna... & ännu bättre om du kan Norska....

Man befinner sig liksom i Norge...


Iaf då i morse när vi kom till jobbet, vi ska typ kliva på vårt pass, & nattstädarna är precis färdig med sitt pass...

så vi möts liksom i dörren typ....


Jag & Maria sitter i rökrummet denna morgon, tar en kaffe & en cigg, då en av nattstädarna kommer i & ser helt förstörd ut.... whats happen???

och han visade oss hans Arm...

eftersom denna person inte är så duktigt på engelska kunna han inte förklara vad som hade hänt...

men kroppspråket, han hade tydligen ramlat landat på armbågen, alltså jävlar hur den såg ut!!!!

han hade en knöl på armbågen som vart stor som  en tennisboll....


han kunde knapp röra armen/händerna, vi försökte förklara till honom att han måste åka till sjukhuset, alltså på en gång!!!

ganska svårt med tanke på att människan inte pratar så bra engelska,

& nu kommer jag till frågan, han var nog klok nog & uppsökte läkare

men hur i hela jävla helvete kunna han kommunicera med läkaren???

Är det inte ganska självklart att man ska kunna prata om man ska förflytta sig till ett annat land???


jag menar inte bara denna person, det finns flera...


vi brukar plocka upp en person på morgonen när vi åker till jobbet i bland...

det första han sa när han hoppade in i bilen var I dont speak english!!!

jaha? nähä? så dej pratar vi inte med!!!!


Eller en annan version 

köket, lunchrummet..... vi får maten serverad på tallriken, typ som i skolan ( lågstadiet)

Och i bland får man alternativ typ så här:

rice or pasta???

ganska enkelt???


jag sitter liksom och tjuvlyssnar ibland...


Så ofta får den som serverar maten ( Maria eller José ) som svar: YES....

hmm kan man undra då???


De jag vill komma fram till är....

Befinner man sig i ett land, men ett annat språk, kanske man ska kunna iaf basengelska, eller vara duktig att kunna landets språk??

Simpelt!?!?


pff, nu ska försöka ta mej hem, jag menar alltså, jag ska försöka ta mej över bron, den är stängd igen;P


God natt 





Presentation


Soligt välkommen till vår blögg....
Här kan ni följa Maria 1 & 2 på semester i Asien

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Do you guys like or blögg??
 Yeah Awesome
 little
 nope
 hell NO

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Maria & Maria

Translate if you want

Ulla Snygg

Ulla snygg.

Hon kom till oss, ensam & rädd.

Vi bestämde oss för att ta hand om henne, låta henne komma in i våra liv, vår resa..... 

Och nu är hon vår bästa resvän, följer med vart vi än ska:) 

  

 

Maria nr 2

 

 

Maria Nr 1

Maria persson, jag, jag som älskar snö, vinter, snowboard....

Men älskar så klart, sol, bad, schteek, löka på beachen & wakeboard;)

Indien 12/1-31/1-2013

Indien vår första destination 

New Delhi, Bombay (mumbay), Goa :)

            

Thailand 31/1-21/2-2013

Malaysia 21/2-26/2-2013

Malaysia, kuala lumpur, twin tower, a lot of shopping, aqua-land, H&M, Victoria's secrets, lyx & mera lyx:)

         

 

Thailand 26/2-26/3-2013

Malaysia 26/3-27/3-2013

Visa run trip to KL

   

Thailand 27/3-???? 2013

 vart bär det av sedan?? Vart ska vi??   

 

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards